Pada zaman kedatangan Islam, terdapat
begitu banyaknya kepercayaan, konsep, mitos, falsafah tahyul, tradisi dan adat,
yang ciri-cirinya kepalsuan bercampur aduk dengan kebenaran,
yang salah dengan yang benar, yang karut marut dengan agama, dan mitos dengan
falsafah. Ini menyebabkan hati nurani manusia bercelaru, berspekulasi, yang
tidak ada tanda-tanda akan reda.
Hari ini
kesan dan tempiasnya masih ketara. Lihat
sahaja fenomena kehidupan manusia hari ini: kehidupan
manusia dipenuhi kejelekan-kejelekan seperti terjadinya rasuah dan kelam-kabut,
kezaliman dan penindasan, kesusahan dan kesengsaraan, dan mementingkan diri
sendiri. Kehidupan yang boleh disebutkan sebagai yang bukan untuk manusia
mahupun binatang.
Keadaan-keadaan ini menyebabkan kehidupan manusia tidak
mempunyai identiti yang jelas, tidak tentu
hala kerana telah menyimpang dari jalan yang sepatutnya.
Manusia telah tidak dapat lagi mengenali Tuhan-nya dan
sifat-sifat-Nya, tidak ada lagi hubungan manusia dengan manusia lain dan alam
sejagat-nya, tidak peduli lagi dengan tujuan dia dijadikan, lebih-lebih lagi hubungan manusia-Tuhan.
Dalam
keadaan manusia hanyut dengan pemikiran-pemikiran yang tidak menentu seperti ini
tadi sistem kehidupan manusia sudah penuh dengan kejahatan dan ketidakadilan.
Puncanya, manusia sudah
kehilangan kefahaman asas yang menjadi faktor
pokok tentang apa itu Islam. Iaitu isu yang berkait dengan jagatraya ini, isu tentang dirinya dan tujuan kehidupannya,
isu peranannya kepada alam ini, dan isu saling hubungannya dengan
individu lain mahupun masyarakatnya. Kesemua ini adalah soal pokok dalam Islam.
Malangnya, seolah-olah
sudah tidak ada lagi jalan buat manusia
menyelesaikan isu-isu ini, iaitu kepercayaan,
konsep kedewaan dan idola, dan seterusnya
menentukan jalan hidupnya. Kesan dan akibatnya kehidupan hari ini sudah tidak
mengenali kejelekan dan kecelaruan-kecelaruan yang membelit individu sekali gus
masyarakatnya.
Manusia melihat kepercayaan beragama dianggap sebagai
pemikiran kuno yang beracuan budaya Timur
Tengah, seperti yang digambarkan oleh para pemikir Barat. Sedangkan realiti-nya agama adalah
satu bentuk kepercayaan yang berasaskan
kepada dua faktor kemanusiaan iaitu masa
dan ruang.
Keadaan ini
menyebabkan naluri kepercayaan dan pemujaan yang ada dalam dirinya beralih
kepada idola, malah kedewaan.
Pertama, realitinya
manusia dalam keadaan semulajadinya tidak
boleh hidup di muka bumi ini dengan cara menyisihkan diri dari orang
lain atau masyarakat. Sebagai makhluk yang memerlukan ruang dan masa, manusia harus
memahami hubungan dirinya dengan dunia
tempat tinggalnya, dan mempunyai satu worldview yang neutral untuk semua orang, worldview yang tidak bias
kepada mana-mana individu atau kelompok masyarakat, tidak juga bias kepada masa-masa tertentu dan
keadaan-keadaan tertentu.
Kedua, faktor perkongsian ruang untuk
kehidupan bermasyarakat memerlukan sikap tolak ansur. Namun, dalam keadaan
kehidupan bermasyarakat memerlukan institusi-institusi yang dapat
menjaminnya, supaya kehidupan yang iklimnya keamanan,
kesejahteraan dan kepuasan, dan kecukupan keperluan asas dan berbudaya
sihat. Justeru memerlukan sistem moral, sistem sosial, sistem alam sekitar dan
pelbagai lagi, yang mungkin boleh disebut
sebagai sistem kemasyarakatan.
Namun faktor keangkuhan dan kecelaruan manusia menyebabkan mereka
buta tentang betapa pentingnya hubungan sesama manusia itu sebagai keperluan
asas untuk kebajikan bersama.
Sistem kemasyarakatan
Sistem kemasyarakatan yang
harmoni haruslah hasil daripada adunan konsep-konsep menyeluruh, iaitu yang
mencakupi persoalan-persoalan tentang asal usul jagatraya, bumi tempat tinggal
manusia, dan peranan manusia serta tujuan dijadikan alam ini. Jadi mana-mana sistem kemasyarakatan yang di dalamnya
tidak memasukkan konsep-konsep ini adalah suatu sistem kemasyarakatan yang palsu,
dan tidak akan bertahan lama, dan jika wujud keadaannya yang sedang bertahan
itu pun banyak gejala yang akan menimpa manusia lantaran di sana terdapat
konflik antara sistem buatannya dengan nature kejadian manusia. Ini kerana
iklim keharmo-nian hanya akan lahir jika ada salinghubngan yang erat antara kepercayaan kepada Pencipta dengan sistem kemasyarakatan.
Sistem kemasyarakatan adalah keperluan
untuk pentadbiran perjalanan hidup manusia manakala kepercayaan adalah yang menjadi acuannya. Sekarang nampaklah bahawa keharmonian sesebuah
masyarakat terasnya ialah saling hubungan antara sistem kemasyarakatan dengan kepercayaan.
Inilah yang ditekankan oleh Islam.
Sesebuah masyarakat
adalah terbina daripada individu. Jadi, bagi membangunkan sesebuah masyarakat yang harmoni, setiap
individu di dalamnya harus mempunyai kefahaman yang tersebut tadi, iaitu
mempunyai kepercayaan dan jalinan hubungan dengan individu yang
lain.
Kepercayaan
Kepercayaan yang dimaksudkan ialah kepercayaan
kepada Pencipta, seperti yang diajarkan oleh
para nabi, mana-kala kemasyarakatan pula para nabi mengajar tentang kedudukan manusia dan tujuan
penciptaan alam ini.
Tentang Pencipta, manusia diajar agar sentiasa menyedari hubungannya dengan
Pencipta, kekuasaan-Nya menyediakan hari akhirat bertujuan untuk menjadi pengawal dan motivasi ke arah menjadikan
manusia supaya sentiasa berada di jalan yang betul.
Tentang kedudukan manusia, diajarkan agar sentiasa sedar bahawa dirinya adalah
sebagai khalifah, yang tugasnya adalah untuk kesejahteraan alam ini.
Walaupun kepercayaan merupakan teras kepada pembinaan keharmonian namun tidak bolehlah
individu-individu di dalamnya berpegang kepada kepercayaan masing-masing,
tetapi harus berpegang kepada satu
kepercayaan yang neutral dan dapat diterima ramai. Kepercayaan ini jika dapat diterapkan ke dalam diri setiap individu
akan terjaminlah cita-cita membangunkan masyarakat yang harmoni kerana
individu-individu ini juga yang akan mengeluarkan buah fikirannya dalam
menggubal sistem kemasyarakatannya.
Jalinan hubungan
Jalinan hubungan antara seorang individu dengan yang lain dalam
sesebuah masyarakat pula harus menyeluruh, mencakupi hubungan dengan manusia
lain, makhluk dan alam sekitaran. Hubungan sesama manuia harus mencakupi
hubungannya dirinya sendiri, dengan keluarga, jiran, komuniti dan
masyarakatnya, mencakupi juga masyarakat sejagat.
Hubungan dengan
makhluk dan alam sekitar tidak boleh dipandang remeh kerana kersejahteraan
manusia bergantung juga kepada kesejahteraan alam sekitar.
Inilah kefahaman yang
dikehendaki Islam kepada setiap individu. Justeru, setiap individu harus mempunyai ilmu
yang dapat memujuk balik pandangannya ke arah kefahaman ini, iaitu ilmu yang dapat memperkukuh hubungannya dengan
Pencipta, yang menanamkan keyakinan bahawa hari akhirat adalah suatu yang
pasti, kemudian dilengkapkan pula dengan ilmu untuk kesejahteraan alam ini.
Justeru,
ibadah sembahyang yang tidak menjurus kepada idea merealisasikan aspirasi di
atas ini adalah dikatakan tidak menegakkan Islam. Tidak
kiralah apa kod yang hendak digunakan. Dalam beberapa hadis menyebutkan bahawa Allah
swt biasa menggunakan kod seperti tidak
membawa rahmat, tidak membawa faedah kepada orang lain, tidak menegakkan Islam
dan sebagainya, kesemuanya adalah berkait dengan faktor saling hubungan itu
tadi.
No comments:
Post a Comment